HEM      ALLMÄNT      INSPIRATION      VISUAL MERCHANDISING      PROJEKT & SKOLARBETEN



Examensarbete
Publicerat: 2011-08-08, 13:35:09




På bilden ovan ser ni resultatet av mitt examensarbete som jag gjorde i utbildningen till Visual Merchandiser. Det är startsidan på Sjöbo Fitnesscenters hemsida. Uppgiften var att fördjupa sig i ett ämne och definiera en frågeställning. Min frågeställning löd: Hur skulle en ny hemsida kunna se ut för Sjöbo Fitnesscenter?


Visual Merchandising handlar alltså inte bara om exponering och varuplacering i fysiska butiker. Det handlar även om kommunikation på webben. Kommunikation som inspirerar besökaren och får han eller hon att vilja titta vidare på hemsidan.

Under kursen Användbarhet på Internet lärde jag mig en hel del som man bör tänka på när man bygger upp en hemsida. Det är en hel vetenskap egentligen, men ett exempel är att använda sig av en viss struktur: man ska se och gilla layout och design (grafisk design), man ska hitta och förstå den information man söker (informationsdesign) och att navigera på sidan ska vara smidigt och lättförståeligt (interaktionsdesign).

Så, nu har ni något att fundera över om ni får för er att bygga en hemsida: Är den inspirerande? Hittar man viktig information? Är det lätt att navigera på sidan?

Jag har utvecklat Sjöbo Fitnesscenters hemsida lite till nu efteråt och om ni vill se hur den ser ut idag kan ni klicka på följande länk: www.sjobofitnesscenter.se



Kommunikation
Publicerat: 2011-08-01, 22:01:33



KappAhls kampanjyta på damavdelningen som jag och dekoratören gjorde tillsammans under min praktik där i december 2010.


Efter utbildningen till Visual Merchandiser har jag insett hur mycket kommunikation vi utsätts för varje dag, hela tiden. Och, inte minst, hur viktigt det är för butiksägare att förmedla denna kommunikation på rätt sätt!


Det är möjligt att jag har blivit lite "arbetsskadad" på grund av min utbildning, men det spelar ingen roll. Det vi ser förmedlar en känsla till oss omedvetet, utan att vi vet om det. Ett exempel är hur olika färger förmedlar olika känslor. Ett annat är hur vi omedvetet kan lockas till att köpa en sak på grund av rätt exponering och varuplacering. Det är så otroligt spännande att ha dessa kunskaper med sig när man arbetar eller när man shoppar och ibland önskar jag att alla hade dessa. Det är den medvetna kommunikationen som omedvetet får oss att impulshandla!




      Totalt antal besökare:
      Besökare denna vecka:
      Besökare idag:


RSS 2.0